Laivaliikenteen määrä lisääntyy koko ajan ja laivojen ja veneiden koot kasvavat, mikä synnyttää esimerkiksi tarpeen leventää ja syventää satama-altaita. Nämä muutokset huomioidaan väylien ja satamien suunnittelussa. Väylien syventämisestä syntyviä ympäristövaikutuksia pyritään Suomen lainsäädännössä ohjailemaan kestävällä tavalla.
Tärkeimpiä kansainvälisiä sopimuksia ovat SOLAS ja MARPOL
Meriliikenteeseen ja vesirakentamiseen liittyvän globaalin sääntelyn pohjana ovat YK:n alaisen Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n yleissopimukset.
Tärkeimmät yleissopimukset ovat meriturvallisuutta säätelevä SOLAS ja ympäristönsuojelua koskeva MARPOL.
EU haluaa turvata ihmisten ja tavaroiden vapaan liikkuvuuden
EU:n sääntelyllä turvataan ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus. Sääntelyyn ovat vaikuttaneet myös merionnettomuudet, kuten öljyvahingot. Esimerkiksi EU:n satamavaltiodirektiivin,avulla valvotaan huonokuntoisia aluksia.
Suomen määräykset liittyvät turvallisuuteen, vesirakentamiseen ja huviveneilyyn
Kansainvälisten sopimusten ja EU-sääntelyn lisäksi tarvitaan myös merenkulkua, vesiliikennettä ja vesirakentamista koskevaa kansallista lainsäädäntöä ja kansallisia määräyksiä. Kansalliset määräykset koskevat pääosin kotimaanliikenteessä liikennöivien alusten teknistä turvallisuutta, huviveneilyn säätelyä ja vesirakentamisen ympäristövaikutusten arviointia.
Lait, sopimukset ja ohjelmat