Vuosina 1880–1882 rakennettu majakka oli 7 kerrosta korkea ja sitä miehitti noin 5 henkilöä kerralla, aina useita kuukausia peräkkäin.
Karut kalliot ja vaikeat sääolosuhteet vaikeuttivat ruuan ja tarvikkeiden toimittamista majakanvartioille. Kerrotaan, että joskus oli pakko antaa ruuan ajautua maihin majakalle tuulen ja aaltojen avulla. Viestinnän parantamiseksi Maarianhaminan ja Bogskärin välille avattiin vuonna 1906 yksi Suomen ensimmäisistä langattomista radiolähetyslinjoista.
Majakka tulitettiin maan tasalle vuonna 1915
Ensimmäisen maailmansodan puhjettua vuonna 1914 majakanvartijat poistuivat Bogskäriltä. Tämä päätös osoittautui kannattavaksi, koska saksalainen sotalaiva tulitti Bogskäriä ja tuhosi sen kokonaan vuonna 1915.
Sodan jälkeen majakka rakennettiin uudelleen, ja se sai aivan uuden ilmeen. Majakasta tuli matalampi ja se automatisoitiin. Uusi valojärjestelmä sytytettiin vuonna 1922.
Vuonna 1981 tehtyjen kunnostustöiden yhteydessä paikalle rakennettiin helikopterin laskeutumisalusta ja majakka varustettiin säähavaintolaitteilla. Nykyään Bogskärin majakka toimii aurinkoenergialla.
Saarelle on vaikea nousta maihin, mutta sitä kannattaa ihailla kauempaa
Bogskärin saarelle on erittäin vaikea nousta maihin. Siksi omalla veneellä saapuvien on parasta ihailla majakkasaarta hieman kauempaa.