Ahvenanmaan hylkyrekisterissä on tällä hetkellä noin 500 rekisteröityä hylkyä, joilla on vahvistettu sijainti. Kirjaamattomia hylkyjä arvioidaan olevan kaksinkertainen määrä. Erityisesti Ahvenanmaan saariston länsi- ja eteläosissa sijaitsee alusten hautausmaita, joilta tiedetään satoja haaksirikkoja pelkästään viimeisten 200 vuoden ajalta.
Ahvenanmaan sukellettavat hylyt ovat hyvässä kunnossa
Ahvenanmaan sukellettavat hylyt ovat erittäin hyvin säilyneitä vuonna 1974 voimaan tulleen sukelluslainsäädännön ansiosta.
Laissa säädetään, että sukellus teknisillä laitteilla edellyttää lupaa Ahvenanmaan maakuntahallitukselta. Lisäksi laki edellyttää, että sukelluslupien saaneiden sukeltajien on toimitettava Ahvenanmaan maakuntahallitukselle kirjallinen raportti sukellustoiminnastaan.
Erityisiä hylkyjä
Champagne galeasen
Champagne galeasen on meriarkeologinen aarrearkku. Se on säilynyt hyvin merenpohjalla Västersundsfjärdenissä Föglöstä etelään.
Kaksimastoinen purjelaiva, jonka uskotaan olevan 1800-luvun alusta, lepää nyt 20-48 metrin syvyydessä. Haaksirikon syy ja ajankohta ovat vielä epäselviä.
Kohteen sukellusrajoitukset astuivat voimaan 19. heinäkuuta ryöstöriskien vähentämiseksi ja hylyn tieteellisten tietojen säilyttämiseksi. Hylystä on nostettu 162 pulloa sampanjaa ja 5 pulloa olutta.
Neuvostoliiton sukellusalus S-2
Neuvostoliiton sukellusalus S-2 upposi täynnä ammuksia ja torpedoja tammikuun 3. päivänä 1940 suomalaisen Märketin majakan itäpuolelle.
Sukelluskielto on turvallisuustoimenpide yleisen järjestyksen ja turvallisuuden takaamiseksi.
Jäänmurtaja SMS Hindenburg
SMS Hindenburg oli jäänmurtaja saksalaisessa keisarillisessa laivastossa. Se upposi vuonna 1918 ajettuaan jäähän jäätyneeseen ajelehtivaan miinaan. Hylky makaa 37 – 47m syvyydessä.
Jäänmurtajalle sukeltamiseen tarvitaan erikoislupa.
Näkemisen arvoisia hylkyjä
Tjalkki Nederland
Tjalkki Nederland on noin 35 metriä pitkä ja 9 metriä leveä kuunari, joka haaksirikkoutui 18. joulukuuta 1917 Marhällanissa Maarianhaminan ulkopuolella. Alankomaista kotoisin oleva alus oli kuljettamassa käsinveistettyjä kumulakiviä Lysekilistä Gävleniin. Hylky sijaitsee nykyään 20–24m syvyydessä.
Kaksimastoinen kuunari Planet
Planet oli kaksimastoinen kuunari, joka näytti Maarianhaminan merikorttelista löytyvältä Albanus-kaljaasilta. Noin 25 metriä pitkä puurakenteinen Planet rakennettiin vuonna 1898 Saarenmaalla ja sen kotisatama oli Parainen.
Planet upposi Rödhamnin saaristossa vuonna 1922 ja makaa nyt hyvin suojaisella paikalla meren pohjalla. Suurin syvyys hylyllä on 15 metriä. Vaikka hylky sijaitsee suojassa tuulilta, näkyvyys voi olla huono savipohjan takia. Monet yksityiskohdat ovat edelleen tallessa – esimerkiksi puinen ankkurikela, aluksen kaiteet sekä kansi, josta erottuvat mastonreiät.
Järnbarken Plus
Kolmimastoinen alus Plus rakennettiin vuonna 1885 tunnetulle Laeisz-yhtiölle Hampurin Blohm & Vossin telakalla. Aluksella ei ollut konetta.
Vierailemalla jonkin verran isommalla Pommernin museoaluksella saa hyvän kuvan siitä, miltä Plus näytti aikoinaan. Plus upposi muutamassa minuutissa myrskyisenä yönä 1933 Hertonklobbenin lähellä Maarianhaminan lounaispuolella ja makaa nyt 25 - 37 m syvyydellä.
Ahvenanmaan muinaismuistolaki suojelee hylkyjä
Ahvenanmaalla on oma muinaismuistolaki joka suojaa hylkyjä ja muita muinaisjäännöksiä veden alla. Lailla hallinnoidaan laitesukellusta, joka on Ahvenanmaalla luvanvaraista toimintaa.
Ahvenanmaalla sukellettaessa on tärkeää muistaa, että hylkyihin ei saa mennä sisälle eikä sieltä saa ottaa mitään mukaan. Laki pyrkii säilyttämään hylyt koskemattomina, jotta mahdollisimman monilla sukeltajilla on mahdollisuus käydä katsomassa niitä tulevaisuudessakin.
Ahvenanmaan hylyt
Lisää tietoa ruotsiksi
Regeringen: Dyktillstand
Regeringen: Marinarkeologi
Regeringen: Lagstiftning
Regeringen: Ålands lagsamling